tiistai 10. toukokuuta 2016

eSports -tapahtuman järjestäminen koulussa

Elektroninen urheilu on nuorten keskuudessa nopeasti kasvava harrastus. Se tarkoittaa käytännössä moninpeleiksi tarkoitettujen tietokonepelien organisoitua ja kilpailullista pelaamista. Suomeen on perustettu jopa elektronisen urheilun liitto SEUL ry joka kehittää ja tuo esiin elektronista urheilua. Käytän tästä lajikokoelmasta yksinkertaista nimitystä eUrheilu.

Taistelu käynnissä
Varsinaisen pelaamisen lisäksi monet nuoret käyttävät paljon aikaa eUrheilutapahtumien katsomiseen. Esimerkiksi pelaamista striimaava Twitch alkaa olemaan monelle Yleisradiota merkittävämpi tv-yhtiö.

Suosituimmat lajit eUrheilussa ovat yleensä ulkopuolisille käsittämättömiä kirjainyhdistelmiä: CS:GO, Dota 2, LoL ja niin edespäin. Suurelle kansalle tutumpia jääkiekko- ja jalkapallopelejäkin pelataan pienemmässä mittakaavassa urheilullisesti. Osa peleistä on yksilölajeja, osa joukkuepelejä. Seuraavassa selostettuna tärkeimmät lajit.

CS:GO - Counter-Strike: Global Offensive
Counter-Strike on Half-Life -pelin moottorin päälle harrastajien kehittämä modi, joka on myöhemmin eriytynyt omaksi pelikseen. Viimeisin versio Counter-Strike: Global Offensive on eUrheilu -genren luultavasti suosituin laji.

Counter-Strike on FPS (First Person Shooter) -tyyppinen toimintapeli, jossa kaksi joukkuetta (peli on yleensä 5vs5) ottavat yhteen erilaisissa kartoissa. Toinen joukkue edustaa terroristeja jotka yrittävät asettaa johonkin kohteeseen aikapommin ja näin räjäyttää sen. Toinen joukkue koostuu erikoisjoukoista, jotka luonnollisesti pyrkivät estämään terrori-iskun.

Itselläni on kokemusta Counter-Strikestä jo viidentoista vuoden takaa opiskeluajoilta. Kyseessä on matalan aloituskynnyksen adrenaliinipakkaus, joka vaatii kylmiä hermoja ja nopeita refleksejä. Menestystä saadakseen myös taktisen puolen täytyy olla hallussa.

Starcraft 2
Starcraft 2 on RTS (Real-time Strategy) -tyyppinen 1vs1 peli. Pelissä on tarkoituksena lyhyesti ja ytimekkäästi luoda armeija ja tuhota vastustaja.


Pelissä voi pelata kolmella eri rodulla, joilla kaikilla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. RTS-pelille tyypillisesti pelissä hankitaan resursseja joiden avulla rakennetaan rakennuksia, jotka taas tuottavat sotajoukkoja. Pelissä on oleellista tasapainotella oman valtakunnan kehittämisen ja vastustajan häiritsemisen välillä.

Dota 2
Dota 2 on strategiapeli, joka pohjautuu Warcraft 3:n kenttäeditorilla luotuun Defence of the Ancients -peliin. Peliä pelataan kahden viiden hengen joukkueen välillä, kuten Counter-Strikea. Pelin tarkoituksena on tuhota vastustajan tukikohta (Ancient).


Dota 2 on poikinut seuraajia, joista merkittävin on League of Legends, eli LoL.

eUrheilu -tapahtuman järjestäminen

Olemme järjestäneet nyt kaksi Counter-Strike -tapahtumaa. Ensimmäisessä ICT-asentajien ryhmä otti yhteen Datanomien ryhmän kanssa erittäin tiukassa perjantai-illan tapahtumassa. Toinen tapahtuma liittyi Ammattiopisto Lappian virkistyspäivään, ja yhtenä lajina tarjosimme CS:GO -turnauksen. Alla videokooste Datojen ja ICT-asentajien matsista.



Turnauksen järjestämisestä opimme paljon. Striimauspalvelin ja luokan koneiden kloonaaminen CS-kuntoon toimi nappiin, mutta palvelimen asetukset aiheuttivat harmaita hiuksia. Kaksi ensimmäistä CS:GO -karttaa jäivät kesken, koska pelipalvelimen asetuksiin oli jäänyt kummallinen puolen tunnin aikaraja. Itse tallentamisen aloittaminenkin unohtui, ja näin muutama ensimmäinen kohtaaminen ei säilynyt jälkipolville.

Mitä seuraavaksi

Tarkoituksena on laajentaa eUrheilutapahtumia kattamaan enemmän lajeja ja toteuttaa niitä useammin. Nyt kun kokemusta tapahtumista alkaa olemaan, voimme laajentaa niitä helposti. Jokainen tapahtuma kysyy kuitenkin aina paljon suunnittelua, ja lajit & lajivalikoima kehittyvät nopeasti.

Kaikki tapahtuu luonnollisesti oppilasvetoisesti: Tapahtuman suunnittelu, siivoamiset, tarjoilut, järjestyksen pitäminen, ilmoittautumiset, ikärajoista huolehtiminen, verkkopuolen asiat, tietokoneiden valmistelu ja kaikki muu sälä mitä tällaiseen kuuluu. Tällaisissa tapahtumissa oppilaiden motivaatio on huipussaan. Lisäksi tämä pakottaa opettajankin tutustumaan nuorison kulttuuriin ja tekemiseen. eUrheilu on luultavasti nopeimmin kasvava harrastemuoto maailmalla.

linkkejä:
https://eurheilu.org/ eUrheiluun liittyvä uutissivusto
http://eurheilu.com/ toinen samanlainen uutissivusto